Ikea versus Balenciaga


Wat doe je als een exclusief Frans modemerk je boodschappentas namaakt? Je voelt jezelf -in dit geval- waarschijnlijk eerst verbaast en daarna vereert, want gelet het prijsverschil zijn er geen zorgen om de concurrentie. Daarna maak je met een dikke knipoog reclame hoe het origineel zich van de imitatie -of vervalste draagzak onderscheidt. Dat is wat IKEA gedaan heeft toen zij zag dat het modemerk Balenciaga wel  een heel erg lijkende tas op de markt bracht die alleen in materiaal keus verschilt. Een zelfde kleur blauw, zelfde vormgeving en zelfde afmeting als de IKEA Frakta.


De IKEA reclame bracht veel hilariteit, maar zorgde ook voor veel creativiteit. Ineens werden van de FRAKTA allerlei andere tassen en kledingstukken gemaakt. Over pasvorm en draaggemak als onderkleding zullen we het maar niet hebben. Maar bijzonder zijn ze zeker te noemen. Overigens kunnen we niet lang meer genieten van deze zo herkenbare blauwe tas, want in augustus 2017 krijgt de tas een make-over.
Wie weet wordt over decennia de FRAKTA een collector’s item, maar het is niet te verwachten dat het de prijs van de Balenciaga ooit zal halen.






    

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s